Kaustisen kunnan hankinnat

Alue jossa sallitaan vapaamuotoinen keskustelu aihepiiristä riippumatta.
urmy

Kaustisen kunnan hankinnat

Viesti Kirjoittaja urmy » 06 Joulu 2014, 21:02

Tällainen otsikko oli vielä eilispäivänä täällä kasen sivuilla:
Marko Järvelä, Kai Ukskoski, Mauri Peltokangas, Urpo Myllymäki teitä tarvitaan. Viitattiin valtuuston kokoukseen 25.9.2014 alkaen 34 - 35 min. kohdalta. Jostain syystä tämä on poistettu kasen sivuilta. Nimimerkkinä oli Marvi.
Olisin halunnut kommentoida asiaa. Siksi laitankin tähän uuden otsikon, jotta aiheesta kiinnostuneet voivat halutessaan kommentoida.
Urpo Myllymäki p. 050-5870855

jokilaakso

Re: Kaustisen kunnan hankinnat

Viesti Kirjoittaja jokilaakso » 07 Joulu 2014, 14:26

Nab Labsin laajennuksesta Kaustiselle olivat kaikki hyvillään. Valitettavasti firma aikoo nyt lyödä pipetit pussiin ja jättää Kaustisen. Normaalia pahemmalta firman lähtöpäätös tuntuu siinä mielessä, että firmaa varten kunta järjesti ja teki mittavat tila investoinnit nimen omaan tätä firmaa varten.

Kunta teki omalla kustannuksellaan tilaremonttia jopa kustannukset ylittyen, joka jää kunnan maksettavaksi. Ainoa ehkä pieni valon pilkku asiassa on se, että osan remontista maksaa Nab Labs, kuitenkin niin, että se ensin lainaa summan kunnalta. Näin on sovittu. Valtuuston kokouksessa 25.9.2014 kuulimme, että kunta saa itse rahaa lainaksi 0,2 % korolla ja lainasta Nab Labs maksaa 2,7 % korkoa eli kunta voittaa korkoerossa 2,5 %, mikä vuositasolla tekee puhdasta korkotuottoa 12 500 euroa kunnalle.

Tässä valtuuston kokouksessa vielä aivan erikseen kunnan päätöksentekijöiltä kysyttiin onko tämä lainasopimus (velkasopimus) tehty varmasti niin, että se on pätevä eikä vain mikään suullinen sopimus. Valtuutetuille annettiin ymmärtää, että sopimus on tehty niin, että velkapaperi on allekirjoitettu.

Nyt on sitten lienee Nab Labsin oma asia maksaako se velkansa kunnalle kerralla pois, vai lyhentääkö se sitä vuosittain. Velanlyhentämisvaihtoehdossa kunta saa mukavasti korkotuloja vuosittain.

mape

Viesti Kirjoittaja mape » 07 Joulu 2014, 23:18

Nopea kommentti joululomalta :) Kiitän myös omalta osaltani MarVi nimimerkillä kirjoittanutta henkilöä huomiosta asian tiimoilta. Käsitykseni ja valtuustossa 25.09.2014 annetun tiedon mukaan kunta on hoitanut asian siten, että taloudellista tappiota ei asiasta tule. Lottovoitto oli tuo yhtiön laajennus kunnassamme (näin asia esitettiin valtuustossa suureen ääneen ja siihen uskoon kaikki jäimme). Vaikka kyseisessä tapauksessa budjetti ylitettiin 350 000 € luvatta, meillä on asiaan liittyvät talouden turvaavat sopimukset kunnossa virkaa tekevien puheiden mukaan. Olemme siis sen suhteen onnellisessa tilanteessa, koska valtuusto tietää, että tappioita ei tule !! Erittäin raskain mielin mietin kuitenkin työpaikkojen menetyksiä ja olen erittäin... erittäin pahoillani työpaikkansa menettävien puolesta. Suhteellisen ihmeellisenä pidän asiaa siksi että, kyseisen firman suuri Vapo sopimus oli tietääkseni ja julkisuudessa esitetyn tiedon mukaan katkolla... sitä ei kuitenkaan kuntamme johto ottanut tässä asiassa huomioon etukäteen riskinä, josta voisi seurata tapahtuneen kaltainen katastrofi .....

Valtuustossa 25.09.2014 Marko Järvelä, Kai Ukskoski, Markku Teerikangas, Urpo Myllymäki, Veikko Myllymäki, sekä allekirjoittanut otimme kantaa vankoin kysymyksin asian käsittelyssä... Menetetty mikä menetetty. Nyt katsotaan tulevaisuuteen ja yritetään parhaamme kunnan yritystoiminnan ja kehityksen parhaaksi. Erityisen kiitokseni annan tässä Kai Ukskoskelle määrätietoisesta ja ammattitaitoisesta kommentoinnista asian käsittelyssä. Samoin Hannu Virkkalalle kommentistaan asian käsittelyn lopussa. On annettava tapahtumasta huolimatta virkaa tekeville työrauha. Uskallusta ja tekemistä tarvitaan, vaikka tämä asia nyt meistä johtumattomista syistä meni reisille vankasti.

Mauri Peltokangas

http://www.kaustinen.fi/valtuustosali/index.php (kokous 25.09.2014 klo 19.03)

Tapani Pollari

Viesti Kirjoittaja Tapani Pollari » 08 Joulu 2014, 13:22

Helppoa laskentaa mittatikulla.
Voittoa tulee kun saadaan reilu kymppitonni "voittoa" koroissa.
Mä ansaissen joku 30-40 tuhatta euro/vuosi.
Nyt kun kymmenen meni pihalle, eikös tappiot ole ihan muuta?.

Tapani Pollari

Viesti Kirjoittaja Tapani Pollari » 09 Joulu 2014, 09:13

Mä en nyt tän firman historiaa kovin hyvin tiedä.
Mutta kassoin että se olis jo -70 luvulla perustettu Kaustiselle, pitääkö paikkaansa että kyseessä oli niinuin ryöstöretki?

viljami

Viesti Kirjoittaja viljami » 13 Joulu 2014, 12:10

[quote="Tapani Pollari"]Helppoa laskentaa mittatikulla.
Nyt kun kymmenen meni pihalle, eikös tappiot ole ihan muuta?.[/quot
Viimeksi muokannut viljami, 07 Tammi 2015, 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tapani Pollari

Viesti Kirjoittaja Tapani Pollari » 14 Joulu 2014, 10:53

viljami kirjoitti:
Tapani Pollari kirjoitti:Helppoa laskentaa mittatikulla.
Nyt kun kymmenen meni pihalle, eikös tappiot ole ihan muuta?.
Jaa,Jaa...Elääkö tuommosella palakalla :?:
Sinäpä se Viljami sen sanoit.
Ei se helppoa selviytyminen ole, mutta koitetaan pienillä menoilla edetä.

Paskanmarjat kun keskustalaiset koittaa saada minut omistamaan jopa tuota kivikasaa (KTK.ta)
Minä en sitä kaipaa omistuukseeni, kaks kertaa olen sieltä kitarankielet käyny ostamasa, siinä on mun tarve siihen.
Mun puolesta tuon rappion alle vois laittaa dynamiittia samoin kuin tehtiin hyppyrimäelle.

Mutta noilla palkkatuloilla on silti paljon enempi merkitystä kuin on tuolla "Jokilaakson" korkotuloilla kunnallemme.
Ja nämä jotka poistuu NabLabs toiminnasta, ei taatusti ole niin pienet tulot kuin mitä minulla on.
Eli aika huono oli veto.

Kkuka kävi neuvottelut tuon lainan antamisesta tuolle yritykselle,, ja oliko meidän demari allekirjottamasa "vakuudet" kuin Kreikalle?
Ettei vain tämä Jokilaakso ole juuri se paikallinen "jutta",, ei voi olla sen täytyy olla paikallinen "vanhanen", sekin sanoi tienaavansa Kreikkapaketeilla.

viljami

Viesti Kirjoittaja viljami » 14 Joulu 2014, 11:49

.
Viimeksi muokannut viljami, 07 Tammi 2015, 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tapani Pollari

Viesti Kirjoittaja Tapani Pollari » 14 Joulu 2014, 14:50

viljami kirjoitti:Vaikka "murenet"on pieniä,kerää Ahanhemmasti,siittä kertyy "kasaa"..Jos vain on mistä kerätä.Esa Niemitalo,oli aikoinhan siirtolaisena Ruotsisa,siltä kysythin miten sielä päriäs ? sano:Hyvin,Jaksoin vain 5 min.kauemmin ko muut.
Mitä hyötyä siitä on, kun kepulit kommunistein tavoin on heti ylimääräset ruplat jakamassa hyvälle veljelleen?

viljami

Viesti Kirjoittaja viljami » 23 Joulu 2014, 15:36

.
Viimeksi muokannut viljami, 07 Tammi 2015, 16:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Vastaa Viestiin