Kaustisen Musiikkilukion ympäriltä...

Aluekehitykseen liittyvää keskustelua seutukunnassa. Tarkoituksella erikseen laitettu alue jotta päättäjien on helpompi löytää kehitysideat yms. täältä.
vesalaasanen

Re: Kaustisen Musiikkilukion ympäriltä...

Viesti Kirjoittaja vesalaasanen » 18 Kesä 2015, 22:48

Sinulle ei selvästi siis käy se että nykyiset opettajat ovat päteviä kun lakiuudistus tulee.

"Muodollisesti pätevä mahdollisimman hyvä oman instrumenttinsa hallitseva (siihen koulutettu) opettaja on paras mahdollinen". Tämä lause kuvaa erinomaisesti instrumenttipedagogin. Sen sijaan ei musiikin opettajaa.

Kysymys kuului: onko muodollisesti pätevä opettaja, jolla on sama pätevyys ja taito instrumentin opetukseen huonompi vaihtoehto, kuin muodollisesti epäpätevä ???

Vastaus on, ei tietenkään. On vain erittäin harvinaista, että musiikin opettaja olisi pätevämpi ja taitavampi opettamaan instrumenttia kuin instrumenttipedagogi. Lisäksi toiveesi siitä, että kaikki instrumettiopettajan paikat täytettäisiin musiikinopettajien viroilla, nostaisi varovaisenkin arvion mukaan musiikkilukion palkkakustannuksia 50000€ vuodessa. Tämä ei sinunkaan mielestä liene toivottavaa.

mape

Viesti Kirjoittaja mape » 18 Kesä 2015, 23:00

Vesa.. haluat siis säästää opetuksesta.. ei hyvä! ... elämme tässä hetkessä. Haku koski tätä hetkeä ! Kommenttini toiminnan laadusta myös tätä hetkeä ! oletko entisenä lukion PJ:nä hälläväliä meiningillä siis pari vuotta, että nykyiset muodollisesti epäpätevät henkilöt saavat jäädä taloon ? et siis olisi toivonut, että olisimme löytäneet muodollisesti pätevät huippu instrumenttiopettajat lukiolaistemme opettajiksi.... pääasia siis on, että samat henkilöt saavat jatkaa..... näin asian tajusin jo sivistyslautakunnan kokouksessa :) näillä nyt mennään. Päätöksethän jo tehtiin. Mielipiteeni kuitenkin asiasta pysyy.

Mauri
Viimeksi muokannut mape, 18 Kesä 2015, 23:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vesalaasanen

Viesti Kirjoittaja vesalaasanen » 18 Kesä 2015, 23:19

Jos valtion taholta on todettu, että pätevyysvaatimukset eivät kohtaa tehtävää ja asialle pitää tehdä uudistus, niin en kutsuisi sitä että toimitaan niin kuin tulevat paremmin soveltuvat asetukset tulevat sanomaa "hälläväliä meiningiksi".

Jos agendasi on oikeasti tehdä asiat "oikein" eli yrittää vääntää tuota asiaa vanhan lainsäädännön perusteella oppilaille epäedulliseksi sekä haluat tahallasi tahrata musiikkilukion maineen kirjoittamalla tuollaisen jutun perhonjokilaaksoon niin ei tässä ole enää paljon keskusteltavaa minun puolelta.

Lainaan vielä tuota sinun jälkikäteen lisäämääsi kommenttia:
> Kommentoisin vielä tuota lausettasi; " Musiikin opettajat eivät pääsääntöisesti erikoistu instrumentissa niin pitkälle kuin instrumenttipedagogit" Aika mielenkiintoinen toteamus mieheltä, joka "ymmärtää" alaa :)

AMK instrumenttipedagogin pitää tehdä pääinstrumentistaan B-tutkinto. Kun nyt tuossa halusit halveerata alan tuntemuksesta niin valaisehan minulle vähän alan tietämystä ja kerro kaikille mikä on musiikin opettajan pääinstrumentin vähimmäistaso ja mikä tässä vastauksessa oikeuttaa tuon lausahduksesi.

mape

Viesti Kirjoittaja mape » 18 Kesä 2015, 23:29

Koska näkemyksemme asiasta on sikäli eri, että minä ymmärrän täysin mitä ajat takaa... mutta sinä et halua ymmärtää miltään kantilta tarkoitustani, koska jos ymmärtäisit se ei olisi "ystäviesi" etu... on siis turha jatkaa keskustelua... molemmat haemme lukion parasta... sinä kahdenvuoden päähän ja minä tähän hetkeen.... Oppilaille epäedullista ei ole se, että haemme parasta mahdollista opettajamateriaalia hakuaikana. Näin ei nyt toimittu ! vai oletko nyt laput silmillä... sitä en usko kaltaiseltasi järkevältä mieheltä. Kerron kasvotusten millaista materiaalia jäi haastattelun ulkopuolelle. Kuten kerroit; "AMK instrumenttipedagogin pitää tehdä pääinstrumentistaan B-tutkinto". Olisiko haitaksi, jos sen lisäksi henkilö pätevöityisi opettajaksi ?? sellaista henkilöä et siis toivo lukioomme opettajaksi ? minä toivon.

Opettajavalintoja tehtäessä on katsottava kokonaisuutta sen ymmärrämme molemmat varmasti.... jos AMK instrumenttipedagogin papereilla on kaksi hakijaa, joista toisella on selkeästi paremmat paperit ja kokemusta huomattavasti enemmän... onko parempi vaihtoehto se.. näistä kahdesta "heikompi".... kysyn miksi paremmilla papereilla ei pääse edes haastatteluun ? Suhmurointiako ? mene ja tiedä :)

Sanoit, että valtion taholta... laita linkki valtion päätöksiin asiasta, koska se on aina hienoa, jos uudistuksia tiedossa.
Mauri

vesalaasanen

Viesti Kirjoittaja vesalaasanen » 19 Kesä 2015, 00:11

Mauri hyvä, toivon että kyseisillä henkilöillä olisi myös nokikolarin tutkinto, koska siitä ei varmasti ole haittaa. Tällaisia henkilöitä on kuitenkin erittäin vaikeaa löytää. Näin on myös vaikeaa löytää musiikin opettaja joka olisi soitinopetuksessa yhtä pätevä kuin instrumenttipedagogi. Suosittelisin tutustumaan mitä nämä kaksi eri ammattiryhmää opiskelevat ja miten ne eroavat toisistaan.

Koska et selvästikään tiedä mikä on musiikin opettajan vähimmäispätevyys instrumentissa niin en voi kuvitella että sinulla olisi kompetenssia arvioida soitinopettajien sopivuutta muuten kuin nykyisten säädösten mukaan, jotka ovat jo valtiovallankin taholta todettu korjausta vaativiksi. Todellakin, minä en halua elää katsomalla nykyistä lakipilkkua jos se vain jotenkin antaisi valittamisen varaa, vaan paremmassa tulevaisuudessa josta jo tiedämme miten asiat tullaan paremmin päättämään. Muutos tullaan tekemään nimenomaan paremman opetuksen nimissä.

Joku muu tulee varmasti antamaan vastikkeen menettelyistä. Se on sen keskustelun aihe. Koska en ole mukana politiikassa, minua ei kiinnosta edes keskustella siitä. Valinnan oikeellisuus, oli sitä tai ei, ei minun mielestäni tässä tapauksessa korreloi oppilaiden parhaan kanssa. Syyt on tässä ketjussa esitetty jo moneen kertaan.

Joka tapauksessa, hienoa että me molemmat ajattelemme musiikkilukion parasta. Toivottavasti paras toteutuu, oli se sitten tavalla tai toisella.

mape

Viesti Kirjoittaja mape » 19 Kesä 2015, 00:37

:) Alkuperäinen kirjoitukseni oli tarkoitettu herättämään keskustelua. Onnistuin hyvin, koska huomioit asian. Politiikkaa ei koskaan tule miltään osin sotkea lukiomme toimintaan.. Siinä olemme täysin samaa mieltä. Olemme siinä tavoitteessa hyvin onnistuneetkin. Nokikolarin tutkintoa en vertaisi yliopistotutkintoon :) vaikka se hieno ammatti onkin. Kevennyksenä lopuksi... Tule kaveriksi studiolle... Etsimme viulistia :) Kaustiselta ei vain tunnu löytyvän :)

Mauri

mape

Viesti Kirjoittaja mape » 22 Kesä 2015, 22:08

vesalaasanen kirjoitti: Jos olet opiskelijoiden puolella niin suosittelisin että kävisit haastattelemassa tarpeeksi montaa opiskelijaa ja vaikka vierailisit joskus soittotunnilla niin saisit paremman käsityksen mitä siellä tehdään. Tämä antaisi erinomaista pohjatietoa sinulle toimia johtokunnassa ja sivistyslautakunnassa.
Tuohon kommenttiisi on vielä vastattava.. :) et näköjään tiennyt, että tyttäreni valmistui musiikkilukiosta puheenjohtaja kaudellasi :) Voin siis kertoa, että olen seurannut hyvin tarkasti opetusta ja tiedän miten ja millä tasolla opetusta lukiossamme saa. ( voin kertoa hyvinkin tarkoin, jos haluat retostella lisää) Erilaisilla soitto ja laulutunneilla olen vieraillut tasaisesti siitä saakka, kun vanhin tyttäreni täytti 4... ikäväkseni en tavannut sinua yhtään kertaa Kaustisella lukion oppilasilloissa tai konserteissa ? ... Instrumenttipedan pätevyyden omaavia tunnen myös minä ympäri Suomen ja musiikki on aina lähellä sydäntäni, joten älä ole huolissasi, kyllä minä katson soiton ja laulun opetuksen laadun parasta aina :) ... Kirjoituksistasi saa helposti sen kuvan, että tunnet vastapuolen.... kerrottakoon lukijoille, että emme tunne toisiamme missään määrin ulkopuolella tämän episodin, vaikka istuimmekin samassa johtokunnassa aikoinaan... ?

Mauri

Vastaa Viestiin