Työssäkäyntialueet

Aluekehitykseen liittyvää keskustelua seutukunnassa. Tarkoituksella erikseen laitettu alue jotta päättäjien on helpompi löytää kehitysideat yms. täältä.
ekan kerran vieras

Re: Työssäkäyntialueet

Viesti Kirjoittaja ekan kerran vieras » 09 Helmi 2012, 17:55

ekan kerran vieras kirjoitti:Vihdoinkin kunnanvaltuustoon ei pääse 22 äänellä, eli suvun äänillä. Tulevaisuudessa kuntapäättäjien on saatava laajemmin kannatusta, ja se vaatinee huomattavasti nykyistä laajenpaa katsantokantaa.
Kerkesin jo aiemmin ilmoittaa poistuvani tästä keskustelusta, mutta täällä ollaan. Kokkolan johtavat poliitikot kertoivat yleisönosastokirjoituksessa ettei ole maakunnalle hyvä jos kokkola ja maakunta tulisivat olemaan sama asia (1 kunnan malli) Pelkona kun on että maakuntahallinto loppuu - ja lähidemokratia kärsii minun mielestä tehoton organisaatio voikin loppua.Tilalle mieluusti ja ehdottomasti uusi organisaatio lähidemokratiaa valvomaan.ja Luulen ettei kokkolan poliitikoillekkaan em. asia ole ylitsepääsemätön vaan sen varjolla yritetään kerätä vain kerma kuntaliitoksissa. Onneksi valtio todennäköisesti myös pakkoliittää
ja siten myös lesti- ja perhonjokilaakson kuntalaisetkin pääsevät vaikuttamaan uuden ja uljaan keskipohjanmaan muodostumiseen.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 13 Helmi 2012, 21:30

Onko kellään kesätöitä tarjolla 15 vuotiaalle?

Uba

Viesti Kirjoittaja Uba » 06 Maalis 2012, 17:18

Kuntauudistus on edennyt kuulemisvaiheeseen ja täällä keskipohjanmaalla suhtautuminen on ollut kaikkein kriittisin. "Päivi Laajala keskipohjanmaan teema sivulla 4.3.2012" Em. haastattelun soisi jokaisen alueella asuvan lukevan, mielestäni siinä kysymykset ovat hyviä ja vastauksista näkee että taustalla on oikeasti tutkimustietoa. Haluan tuoda 2 asiaa erityisesti esille Laajala kertoi haastattelussa mm näin - lähidemokratiaa voi tarkastella monelta kannalta . Tätä nykyä esim jytassa ja keskipohjanmaan sairaanhoitopiirissä on muutama edustaja yhdestä kunnasta päättämässä yli 60 %:sta kuntien talousarvioista.
Laajalan toinen minua erityisesti miellyttänyt kommentti - tärkeää on että kuntalaisille ANNETAAN jatkossa enemmän mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa suoraan asioihin. Kuntalaiset haluavat vaikuttaa, eivät välttämättä osallistua toimielinten työhön. Hienoa Päivi jaksamista paremman Suomen aikaansaamiseksi.

Kaj Granlundin yleisönosakirjoitus keskipohjanmaassa 6.3 2012 antaa mielestäni myös hyvän joskin osin kärjistetyn kuvaelman pienten kuntien korruptoituneisuudesta.
Lopuksi ajatelma K-P:n alueella järjestetystä koulutuksesta, johon tullee muutoksia kuntaremontin yhteydessä. Kuten luettu on - koulutettu on mutta paljon suoraan kortistoon tai muualle suomeen .... ajatuksena on ollut siihen koulutusta mihin valtiolta saa koulutuspaikkoja ja siten rahaa. Siitäköhän johtuu maakunnan loppujen lopuksi kapea elinkeinoelämä, - pienet uudella elinkeinoalueella toimintaansa aloittaneet yritykset eivät ole saaneet alueen koulutustarjonnankaan kautta "tukea"

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 06 Huhti 2012, 17:20

Ei vai mahdu minun opistotasoiseen päähäni tämä perhonjokilaakson malli. Kuntaliitokset tyrmätään kuin yhteisestä sopimuksesta ja mitä ihmeellisemmillä perusteilla... mainitsen nyt ainoastaan tämän lähidemokratian toimivuuden jonka johtajamme ovat maininneet niissä vähissä kommenteissa joita esim. lehdistössä on ollut. Toimiiko se demokratia tällähetkelläkään muualla kuin valtuusto - viranhaltijayhteisöissä. Pyritään nyt kaikki siihen päämäärään että
muutamat henkilöt perhonjokilaaksosta edustavat uudessa kunnassa niitä meille tärkeitä asioita - asioita jotka on täällä lähidemokraattisesti tärkeiksi nähty.

raha puhuu kohta

Viesti Kirjoittaja raha puhuu kohta » 07 Huhti 2012, 07:22

Kyllä se raha konsultoi jonkun vuoden päästä kun valtio ei lapa lumilapiolla rahaa enää näihin pikkukuntiin täällä. Alkaa tuo äyri pikkuisen kohota niin jopa alkaa veroja maksavat vaatia että eikö pitäisi liittyä johonkin kun alkaa tämä itsenäisyys käymään pörssin päälle ja lompuukista voi tehdä kärpäslätkän.? Tyhjää pullistelua ja uhoa perseaukisilla kunnilla.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Huhti 2012, 16:01

Pohjoispohjanmaalla todettiin että kunta-ala tarvii remontin ja siksi selvitysmies toivotetaan tervetulleeksi..... kuopio (n. 90 000 asukasta) liittynee nilsiän kanssa. Kokkola (olikohan n. 37 000 as) haluamme rikkaan kruunupyyn ei muita. Perhon- ja lestijokilaaksojen kunnat 3 - 4000 as me emme tarvi mitään liitoksia vaan itsenäisenä on hyvä edetä ...

mape

Viesti Kirjoittaja mape » 20 Huhti 2012, 20:28

Hyvinvointiyhteiskunnan illuusiota on hyvä käyttää puheissa,(katainen) koska meillä oli sellainen joskus. Kysymykseen onko vieläkin, en ota enää hyvin mielin kantaa. Suomalainen ei hevillä totea hävinneensä. Näin on nyt kuitenkin käynyt, ja pahasti. Hävisimme paljon, kun annoimme aikoinaan osan itsenäisyydestämme pois.(vain oma mielipiteeni) Maakuntien liitoksiin tulee kyllä väkevästi vauhtia lähivuosina, eikä sille mahdeta täällä lopunviimein juuri mitään. Mitä lähemmäs nykyisen hallituksen loppu tulee, sitä kiireempi on "Arkadianmäen melojilla" pieniä kuntia jaloistaan poistaa. Kohti europolitania, eli suurta euroopan liittovaltiota tässä mennään, että kolina käy. Ikävä kyllä. Hanttiin pitäis laittaa... ja lujaa. Eihän ne palvelut täällä maalla nytkään mitenkään erityisen kattavia ole... saati sitten, kun ollaan kaikki yhtä suurta kuntaperhettä...

mape

Viesti Kirjoittaja mape » 10 Touko 2012, 15:48

Vieras kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Kaikki kunnat vaan kokkolaan,tai alajärveen.Loppuu peräkammaripoikien kotiinpäin veto.Olisi hienoa kun kaustinen ja vetelikin saisi korkeintaan yhden valtuutetun.
Tulisi joku joka osaa katsoa asioita todellisuudessa faktojen pohjalta,eikä omien mielipiteiden ajamiseksi/kylän pönkittämiseksi.
Loppuisi pieni piirileikki kunnanjohtajien ja heidän nuoleskelijoiden kesken.Osa päättäjistäkin niin aivopestyjä ettei enää osaa varmaan pyyhkiä ilman apua.
Siinä vaiheessa kun olemme osa Kokkolaa Tunkkarilta nyt saatavat palvelut siirtyvät suoraan Kokkolaan ja sama koskee muitakin palveluita. Kunnantoimistolta et saa
mitään tukea mihinkään, koska kenelläkään siellä ei ole päätäntävaltaa mihinkään ja lisäksi ennenpitkää kaikki ympäristö- ja rakennusohjeet vaihdetaan kaupungin
pykälien mukaiseski. Näin ollen et saa rakentaa keskelle metsää omalle maallesi, vaikka haluaisit ja lupaat kirjallisesti kaupungille ettet tule koskaan vaatimaan
mitään kaupungin palveluita itsellesi. Yhden valtuutetun mallissa syy ja seuraus olisi se, että kaikki keskittyy Kokkolaan.

Jos tuntuu siltä, että päättäjät tekevät vain huonoja päätöksiä ja ovat tyhmiä niin miksi et asettuisi itse ehdolle ? yhteisiä asioitahan nämä kaikki ovat, mutta
helppo se on täällä foorumeilla huudella ja nauraa kun voisi ihan hyvin itsekin olla mukana tekemässä päätöksiä.
Jos Kaustinen on joskus osa Kokkolaa tai jotain muuta kokonaisuutta, eivät palvelumme terveydenhoidon osalta muutu miksikään. Voiko huonommaksi enää muuttua ? Tällä hetkellä esim. Köyhäjoella jos saan sydärin keskenäni lauantai-iltana se on soronoo... Kokkolaan pitää keretä. (nyt en aliarvioi paikallisia sairaankuljetusyrityksiä) Mitkään tuet tms. asiat eivät muutu miksikään. Ainoa muutos tulee olemaan se, ettei mitään jaeta pärstäkertoimen mukaan. Kaikki saavat sen mitä laki ja asetukset määrää. (maatalous,tarhaus, metsätalous) Näin tulee ehdottomasti ollakin. Rakennusoikeudet eivät käsitykseni mukaan haja-asutusalueilla tule sen kummemmin muuttumaan. Onhan esim. Kokkolassa aina ollut maaseutua ja maataloutta, vieläpä Kukoistavaa sellaista. Korostan nyt, etten kannata kuntaliitoksia missään tapauksessa, mutta vaikeata on katsoa vieressä, kun pikkupitäjissä lakkautetaan kouluja, keskitetään palveluita ja sitten itketään, kun joudutaan lopun viimeksi keskittymään kerralla kunnolla. Keskustan tämänhetkinen politiikka maakunnissa ja Kaustisella on ajanut asiaa tähän nimenomaiseen suuntaan. (ikävä kyllä) Ei asiaa voi muulla tavoin lukea. Jos palvelut keskitetään ja karsitaan, suunta ja ideologiahan on juurikin tuo... Kaikki yhteen nippuun. Täytyy muistaa kuten kirjoittaja, jolle tässä vastaan sanoo; kaikki keskittyy silloin kokkolaan. Huom ! me olemme silloin Kokkola, jos liitos tulee. Ei täältä taloja siirrellä, eikä paskan haju lopu (ja hyvä niin). Muutos on suurin seutukunnan erilaisissa tehtävien jaoissa. Mikäli liitos tulee, varmasti lakkautettavia luottamustehtäviä tulee olemaan paljon.
Olet itse siis päättäjä, kun kehoitat ihmisiä asettumaan ehdolle ja huomautat siitä, kun täällä keskustellaan asioista. Olet oikeassa, kun sanot kuinka helppoa on asioista puhua täällä. Se on täällä koto Suomessa hieno asia se. Kysynkin nyt ystävällismielisesti ? Olitko puolesta vai vastaan, kun esim. kouluja suljettiin ? Oletko siis puolesta vai vastaan kehitystä ? kysymys kannattaa asettaa itse kukainenkin tahollamme itsellemme peilin edessä. Pidämmekö yhtä ja kotikuntamme Kaustisena, vai jauhammeko paskaa pikkupiireissä tekemättä mitään lopun järkevää. Odotellessa nykyhallituksen pakkokapulan ojennusta.

Mauri Peltokangas

kylonen.P10

Viesti Kirjoittaja kylonen.P10 » 20 Heinä 2012, 08:56

Alueella liiketoimintaa harjoittavana en haluaisi kuntaliitoksen toteutuvan suunnitellulla tavalla. Palvelut katoaisivat kaikki kuntakeskuksiin. Oma toimintani on ollut tappiollista jo pidempään ja tällä hetkellä olen harkitsemassa paikkakunnan vaihdosta Kokkolaan tai Vaasaan. Olen miettinyt pitkään mitä teen, ehkä liiankin pitkään. Jossain vaiheessa olin yhteydessä Yritys faktaan, jota yrittäjäkollegani oli myös käyttänyt ja heidän avulla olen saanut suuntaa toiminnan jatkamiseen ja erilaisia ratkaisuja on nyt mielessä. En ole varmastikaan ainoa, joka tällaisessa tilanteessa on yrittäjänä. Kuntaliitokset eivät meitä ainakaan auta, päinvastoin. Markkinat katoavat sinne, missä ovat muutkin palvelut.

mape

Viesti Kirjoittaja mape » 21 Heinä 2012, 17:51

kylonen.P10 kirjoitti:Alueella liiketoimintaa harjoittavana en haluaisi kuntaliitoksen toteutuvan suunnitellulla tavalla. Palvelut katoaisivat kaikki kuntakeskuksiin. Oma toimintani on ollut tappiollista jo pidempään ja tällä hetkellä olen harkitsemassa paikkakunnan vaihdosta Kokkolaan tai Vaasaan. Olen miettinyt pitkään mitä teen, ehkä liiankin pitkään. Jossain vaiheessa olin yhteydessä Yritys faktaan, jota yrittäjäkollegani oli myös käyttänyt ja heidän avulla olen saanut suuntaa toiminnan jatkamiseen ja erilaisia ratkaisuja on nyt mielessä. En ole varmastikaan ainoa, joka tällaisessa tilanteessa on yrittäjänä. Kuntaliitokset eivät meitä ainakaan auta, päinvastoin. Markkinat katoavat sinne, missä ovat muutkin palvelut.

Yrittäjänä seutukunnassa riittää takuuvarmasti haasteita. (nostankin hattuni kaikille yrittäjille) Väkiluku ei ole kaikille yritys aloille edullisin mahdollinen. Kuntaliitosten mukanaan tuomat lieveilmiöt tulevat varmasti tekemään hallaa seutukunnassamme. Muuttoliike ei ainakaan ole tulevassa positiivinen. Ei olisi tullut mieleenkään muuttaa maalle jos olisin tiennyt koulujen lakkautuksista ym keskittämisestä. Ainoat todelliset valtit poistetaan, niin mitä jää jäljelle. Kuka keksi alun alkaen tämän käsittämättömän "säästämisen" tien ? Puheet keskittämisen säästövaikutuksista ovat osoittautuneet useimmiten vääriksi. haaveillut säästötavoitteet haudataan ajan mukana, eikä niistä tosiaankaan hiiskuta mitään. Meidänhän piti säästää aivan hirveästi, kun liityimme euroon. Miten on käynyt ? pullakahvit maksaa 24 mk ja bensa n.10mk litra ?
Olisiko meille tullut aika taantua käytösmallin suhteen ja jatkaa kehittämällä oikeasti tätä omaa maatamme ja maasetuakin, niin, että täällä olisi vielä mahdollista tulevaisuudessakin yrittää, viljellä ja elää kuten Suomalainen itse haluaa.

Mauri Peltokangas

Vastaa Viestiin