Valojen räpsyttelyä...

Kulkuneuvoihin liittyvää keskustelua, aina polkupyöristä, hevoskärryistä autoihin. Kulkuvälineiden myynti-ilmoitukset Torille, ei tälle palstalle.
Vieras

Valojen räpsyttelyä...

Viesti Kirjoittaja Vieras » 27 Elo 2011, 17:41

Ihmetyttää nuo vastaantulevat valojen räpsyttelijät, jotka innostuu räpsyttelemään valoja kun ajan huomiovalot päällä valoisaan aikaan.

No, liikenteestähän löytyy vaikka mitä pösilöitä jotka eivät mistään mitään tiedä, joten lainataanpa tähän hieman lakipykälää:
Tieliikennelaki 3.4.1981/267 kirjoitti:
36 §
Valojen käyttö ajettaessa

Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

Kaukovalojen käyttö on kielletty:

1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. (14.2.1992/117)
Säästäkää räpsytyksenne ennemmin niille jotka käyttävät sumuvaloja väärin.

Vieras

Re: Valojen räpsyttelyä...

Viesti Kirjoittaja Vieras » 27 Elo 2011, 17:46

Jos olette epävarmoja onko puskurissa tai sen alla huomiovalot tai sumuvalot ajon aikana, ylläolevasta tekstistä ilmenee että sumuvalojen täytyy Suomessa olla kytketty ajovalojen kanssa samaan aikaan.
Eli jos auton keulassa palaa vain yhdet kirkkaat valot ilman ajovaloja, kyseessä on yleensä huomiovalot. Huomiovalot saa palaa myöskin yksinään EU-direktiivin mukaan, silloin ei tarvita parkkeja edessä eikä takana. Vanhan kytkennän mukaan autossa piti palaa parkit ja rekisterikilven valot.
Suomalaisen kytkennän mukaan sumuvalot palaa auton keulalla vain kun ajovalot ovat käytössä (vaikka fiksumpaa olisi hernerokkasumussa pitää pelkät sumuvalot puskurin alla päällä).

Vieras

Re: Valojen räpsyttelyä...

Viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Elo 2011, 14:29

Hassua muutes on seki ku moni luulee et etusumuvaloil on tarkoitus ns. "lisätä ajovalojen tehoa jotta kuljettaja näkee paremmin eteensä", kun tosiasias ovat sitä varte et näyt muille paremmin sumussa tai pyryssä siellä liikenteen keskel. Naurattaa aina se ku joku kehuskelee miten sumuvalot parantaa näkvyyttä eteen mikä tietyssä mielessä on tottaki osittai mut oikein suunnatuil sumuvaloil ei oo merkitystä ku liikutaa maantienopeuksissa vai meinaako joku et siin alle sekunnin keilassa ehtii jotain väistäänki :roll:

Eli joo käyttäkää oikein valoja kohta on taas pimeetä jo alkuillast ja sitten ne halvalla ostetut xenon vaihdokit vois kakarat myös repii hittoon autojensa keuloilt vek häikäsemästä vastaantulevaa liikennettä ja laittaa sinne umpioon takas ne halokrenit jotka sinne kuuluuki. Huhu kiertää jo et LP:llä olis kerrankin tiukempi ote noihin laittomiin virityksiin.

Vieras

Re: Valojen räpsyttelyä...

Viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Elo 2011, 20:00

Etusumuvalot valaisee hienosti tietä siitä konepellin edestä, myös pitkien kanssa käytettynä. Siitä vain tulee sellainen ongelma että ihmisen silmä sopeutuu siihen lähempänä olevaan valoon ja ei sitten näekään niin hyvin kauas minne pitäisi nähdä...
Ja jos etusumuvaloja käytettäisiin järkevästi, niitä käytettäisiin sumussa yksistään siellä keulalla, mikäli esim. puskuri peittää osan heijastuksesta ettei valoa pääse puskurin yläpuolelle. Silloin olisi tien pinta valaistuna ja tuulilasin läpi näkisi ikäänkuin "sumun läpi" tien, toisin kuin esim. pelkillä pitkillä kun muodostuu järkyttävä valomuuri eteen.

Ja nyt on nimenomaan aika vaihtaa autoon uudet polttimot. Ehkä niitä halvimpia halogeeneja ei kannata ostaa, markkinoilla on myös paranneltuja polttimoissa joissa on myös xenon-kaasua joitakin prosentteja mukana jotka antavat valkoista valoa perinteisen keltaisen sijaan.
+30 - +70 merkittyihin kalliisiin polttimoihin kannattaa silti suhtautua varauksella, olen kuullut juttuja että parempi valoteho on saavutettu heikommalla hehkulangalla, mikä taasen tarkoittaa sitä että hehkulanka palaa kuumempana ja sitä myöten kuluu nopeammin ja polttimoita voi joutua vaihtamaan useita kertoja talven aikana.

Vieras

Re: Valojen räpsyttelyä...

Viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Elo 2011, 20:48

Pitäisi jo alakoululta lähtien opettaa että väärällä valojen käytöllä vaarantaa sekä itsensä että muut tielläliikkujat. Moni nuorempi kuski käyttää ulkonäkösyistä sumuvaloja väärin, mutta omasta mielestä näyttää tänä päivänä jo melko juntilta sen sijaan että kohentaisi auton ulkonäköä.

Räpsytellään edelleenkin jos siihen on aihetta.

Räpsytän ihan varmasti...

Re: Valojen räpsyttelyä...

Viesti Kirjoittaja Räpsytän ihan varmasti... » 31 Elo 2011, 08:40

Räpsytän siis ihan varmasti jos on pelkät huomiovalot, kun oon tottunu siihen että yleensä on puolivalot ja räpsytän silloinkin kun tulee vastaan joku halokeenipelle jolla on niin palijo keulassa huomio ym. halokeenejä että vastaantulijalla muljahtaa silmät päässä ku on tehoja niin palijo! Kun ei niitä viittitä sammuttaa ajoissa ku on niin mukavaa ku on niitä halokeenejä, se on niin kivaa! Ittelläski kestää hetken ennenku silmä tottuu taas vähempään valoon ni että onko järkee??? Kokemusta useasta kerrasta viime syksyn ja talven pimeiltä kun on joutunu jarruttaa sokaistuksissaan noitten peevelin, lisäks väärin suunnattujen, lisähalokeenien takia!!! Nähkää mutta äläkää häikäskö!!!

Vieras

Re: Valojen räpsyttelyä...

Viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Syys 2011, 07:48

Räpsyttelen jatkossakin valoja. Mun mielestä varsinkin nopeemmassa vauhdissa ilman valoja ajavat ovat vaaraksi muulle vastaantulevalle liikenteelle. Satasen alueella joutuu joskus esim. hitaampia rekkoja ohittaa ja jos kaukana näkee auton ja siinä ei ole valoja ei sitä välttämättä erota vastaantulevaksi vaan samaan suuntaan matkaavaksi. Joten valotta ajavat saavat edelleen minulta räpsyt :)

Vieras

Re: Valojen räpsyttelyä...

Viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Loka 2011, 16:08

Räpsytän ihan varmasti... kirjoitti:Räpsytän siis ihan varmasti jos on pelkät huomiovalot, kun oon tottunu siihen että yleensä on puolivalot ja räpsytän silloinkin kun tulee vastaan joku halokeenipelle jolla on niin palijo keulassa huomio ym. halokeenejä että vastaantulijalla muljahtaa silmät päässä ku on tehoja niin palijo! Kun ei niitä viittitä sammuttaa ajoissa ku on niin mukavaa ku on niitä halokeenejä, se on niin kivaa! Ittelläski kestää hetken ennenku silmä tottuu taas vähempään valoon ni että onko järkee??? Kokemusta useasta kerrasta viime syksyn ja talven pimeiltä kun on joutunu jarruttaa sokaistuksissaan noitten peevelin, lisäks väärin suunnattujen, lisähalokeenien takia!!! Nähkää mutta äläkää häikäskö!!!
Huomiovalot erottuu paremmin kuin ajovalot. Jos keulassa palaa huomiovalot (ja parkit), oot melkonen pelle jos räpsyttelet valoja.
Tuossahan luki Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Valosaan aikaan parempi käyttää huomiovaloja jotka erottuu aurinkoisella kelillä paremmin.
Mitä muuten on "puolivalot", ilmeisesti parkit? Valokytkimestä ku kääntää, ensimmäisessä asennossa ei oo valoja tai siinä asennossa on kytketty huomiovalot toimintaan, toisessa eli puolivälissä parkit jotka loogisesti olis "puolivalot", kolmannessa asennossa on ajovalot.

kylonen.P10
Viestit: 5
Liittynyt: 09 Marras 2011, 11:36

Re: Valojen räpsyttelyä...

Viesti Kirjoittaja kylonen.P10 » 19 Heinä 2012, 08:55

Totta, että todella moni ajelee päiväsaikaan ilman valoja ja se vaikuttaa ainakin itselläni esimerkiksi välimatkan arviointiin ohitustilanteissa. Välillä tuntuu myös, että jotkut autot ovat niin harmaita ettei niitä yksinkertaisesti edes erota maantiestä kovin kaukaa. :)

Tiikerihai
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Syys 2010, 14:59

Re: Valojen räpsyttelyä...

Viesti Kirjoittaja Tiikerihai » 24 Heinä 2012, 15:35

Vieras kirjoitti:Ihmetyttää nuo vastaantulevat valojen räpsyttelijät, jotka innostuu räpsyttelemään valoja kun ajan huomiovalot päällä valoisaan aikaan.


Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. (14.2.1992/117)
Säästäkää räpsytyksenne ennemmin niille jotka käyttävät sumuvaloja väärin.[/quote]
.
Kaikin näemmä eivät ole selvillä viimeaisista muutoksista - aikoinaanhan huomiovalot oli kellertävät , jotka erottuivat selkeästi.
Huomiovalojen ongelmana on ns. hehkulamppu- huomiovalot ,jotka sekoitetaan sumuvaloihin , kun nykyäänhän huomiovaloiksi mielletään ainoastaan pienet led-valot .

"Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt"
Valitettavasti monissa autoissa saa kytkettyä väärin päälle ... :(
Koomisin kohta :
-" Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana - milläs kytket nykyautoissa pois etusumarit pois kirkkaana talvisena pakkaspäivänä , kun takana tarvitsisi pölyävän lumen takia takasumaria . :D

Vastaa Viestiin